Miten niitä hienoja kuvia oikein saa?

"Sinulla on varmaan hyvä kamera, kun otat niin hienoja kuvia". Olen kuullut tämän lausahduksen liian monta kertaa. Joka kerta se  vähän huvittaa. Jopa minulta kysellään aina silloin tällöin, että miten niitä hienoja kuvia otetaan ja minkälaisella kameralla saa hyviä kuvia (ja todetaan että sulla on varmaan hyvä kamera). Yleensä mumisen jotakin painokelvotonta ja livahdan jollakin tekosyyllä takavasemalle, mutta käydäänpäs asiaa nyt vähän läpi.

Minkälainen on hyvä kamera?

(HUOM! Tämä ei ole kovin syväluotaava, teknisiin yksityiskohtiin pureutuva opas. Jos etsit sellaista, google on ystäväsi!)

Uskallan väittää, että vuonna 2018 miltei mikä tahansa markkinoilla oleva runko tuottaa loistavia kuvia osaavissa käsissä. Kameroita markkinoidaan kuten mitä tahansa muutakin ihmisille myytäviä hyödykkeitä ja kilpailu alalla on kovaa, joten kameravalmistajat yrittävät erottua joukosta kaikenlaisilla hienoilla härpättimillä. Runko vaikuttaa todellisuudessa kuvaan hyvin vähän. Tottakai kuvanlaadussa on eroja 250 euron halppiskameran ja 6000 euron ammattilaisjärkkärin välillä, mutta suurin osa ominaisuuksista, joita tulee näiden kalliiden runkojen mukana on täysin turhia ainakin omassa kuvauksessani. Itse en tarvitse kolmeasataa ristikkäistä tarkennuspistettä, Dual Pixel Af-järjestelmää (miten tuo edes toimii??), kasvoja tunnistavaa tarkennusta (mitä ihmettä?), GPS-ominasuutta (mitä tälläkin tekee, kyllä minä tiedän missä olen käynyt), NFC:tä (häh?), Wi-Fi:ä (ZzzZzzzzZZzzzzzzzz) tai mahdollisuutta integroida kameran käyttöliittymä jääkaappiin. Meikäläinenkin kun kuvailee etupäässä maisemia, niin eipä ole nuista härpäkkeistä paljon hyötyä. 

Mitä siis kamerasta olisi hyvä löytyä?

Mahdollisuus säätää manuaalisesti aukkoa, valotusaikaa ja herkkyyttä.

- Mahdollisuus vaihdettaviin objektiiveihin.

- Kääntyvä takanäyttö! Ette usko kuinka paljon tämä helpottaa kuvaamista, kun ei tarvitse maata rähmällään suonsilmässä sihtailemassa etsimen läpi, että onko tuo kukka nyt kuvassa vai ei.

- Vaihdettava akku/patterit (onko pattereilla toimivia kameroita edes nykyään?)

- Mahdollisuus kiinnittää kamera jalustaan

- Laadukas kenno, täyden koon kennoilla päästään parhaaseen kuvanlaatuun (sietää kohinaa paremmin yms.)

Täyden kennon järjestelmäkameralla ei voi mennä kovin pahasti metsään. Tai siis metsään kannattaa mennä kameran kanssa, sieltä saa hyviä kuvia. Mutta pieleen ei voi mennä.

Objektiivi vaikuttaa kuvaan paljon enemmän kuin itse runko! Suosittelisin investoimaan laadukkaisiin objektiiveihin enemmän mitä runkoon. Heikommalla rungolla ja laadukkaalla linssillä saa paljon parempia kuvia kuin huippurungolla ja kelvottomalla objektiivilla.

Mitä muuta tarvitaan hyviin luontokuviin?

Kärsivällisyyttä, paljon kärsivällisyyttä. Ja maastoon täytyy lähteä kerta toisensa jälkeen. Itsekkin olen monet reissut käyny ilman yhtään kelvollista kuvaa, aina en ole edes kameraa kaivanut laukusta. Välillä taas olosuhteet ovat aivan uskomattoman hienot. Suorastaan unohtumattomat. Yleensä nämä eeppisimmät valot sijoittuvat auringonlaskun ja nousun tiimoille. Herää aikaisin, tai valvo myöhään ja ennenpitkää koet sellaisia hetkiä luonnossa mitä et välttämättä edes tiennyt olevan!

Sääennusteita kannattaa luonnollisesti tutkia. Värikkäät auringonlaskut tarvitsevat sopivasti pilviä. Harmaa pilvimassa taas estää kaiken valon, ja silloin auringonlaskua ei edes näe. Aamuisin ja iltaisin matalalta tuleva valo on pehmeää, muotoilevaa, välin jopa maagista. Keskipäivällä korkealta tuleva valo on kovaa sekä ankaraa ja tekee kuvauksesta haastavaa. 

Kultainen auringonnousu Posiolla elokuisena aamuna klo: 5.52.

Erittäin värikäs elokuinen auringonlasku Riisitunturilla.

Tarvitset myös laadukkaan ja vakaan jalustan. Monesti maisemakuvauksessa, ja muidenkin kohteiden kanssa, valoa on hyvin vähän joten tarvitaan vakaa jalusta että kuvat eivät tärähdä, mikä olisi väistämätöntä käsivaralta kuvatessa. Lankalaukaisin on myös oivallinen apuväline, mutta monista kameroista löytyvä vitkalaukaisin ajaa myös asiansa. Jalusta mahdollistaa myös pitkät, useiden sekuntien valotukset mitkä olisivat täysin mahdottomia käsivaralta.

Lisäksi olisi hyvä ymmärtää ainakin alkeet aukosta, suljinajasta ja herkkyydestä sekä ymmärtää hieman sommittelun päälle. Näitä pääset kätevästi opiskelemaan kirjoittamastani oppaasta

Minkälaiset objektiivit sopivat luontokuvaukseen?

Öh.. noh, kaikenlaiset. Välttäisin kuitenkin monesti kameroiden mukana tulevia ns. "kittilinssejä". Ovat usein heikosta piirtäviä ja muutenkin varsin kelvottomia. Esittelen alla omat käytössä ollevat objektiivit ja kerron vähän mihin tarkoituksiin ne sopivat hyvin.

Tamron 24-70mm f/2.8

Tämä objektiivi on käytössä ylivoimaisesti eniten. Ns. yleiszoomi. Taipuu lähestulkoon mihin vain, käytän itse suurimman osan ajasta maisemakuvaukseen ja luonnon yksityiskohtien poimimiseen. Valovoimainen ja piirtää terävästi.

 

Canon 100-400mm f/4.5-6.5

Oivallinen eläin- ja lintukuvaukseen mutta toimii myös todella hyvin maisemakuvauksessa. Pitkällä telellä voidaan poimia maisemasta tiettyjä pieniä kokonaisuuksia. Joskus kohde sijaitsee myös fyysisesti niin kaukana, että telellä saadaan tuotua kohdetta lähemmäksi kun se muutoin näkyisi vaikkapa yleiszoomilla kuvatessa hyvin pienenä. Ei kovin valovoimainen, mutta piirroltaan kelpo putki.

Canon 100-400mm f/4.5-5.6

Aiemmin käytössäni oli myös laajakulmaobjektiivi, Canonin 10-20mm f/3.5-4.5 mutta uuden rungon myötä jouduin luopumaan laajakulmastani. Laajakulma on myös todella hyvä maisemakuvaukseen, sillä saadaan taltioitua laajoja maisemia tai korostettua etualaa. Laajakulma on todella voimakas työväline osaavissa käsissä, mutta sillä saadaan helposti myös poimittua omat varpaat kuvaan.

Makro-objektiivia en omista, koska harvoin sellaista tarvitsen kun etupäässä maisemia kuvailen. Mikäli makrokuvaus on lähellä sydäntä, niin toki silloin kannattaa moiseen sijoittaa. Loittorenkailla pääsee myös hyvin alkuun, ja ne maksavat mitättömän vähän verrattuina laadukkaisiin makro-objektiiveihin.

Ensimmäiseksi hankinnaksi suosittelisin yleiszoomia, tai sen polttovälialuetta (24-70mm) lähellä olevaa laadukasta objektiivia. Loistava työkalu niin maisemakuvaukseen kuin muuhunkin yleiseen luonnon taltioimiseen.

 

Miten niitä hyviä luontokuvia siis saa?

Maaginen vastaus on *rumpujen pärinää* Lähtemällä kuvaamaan. Kerta toisensa jälkeen. Ei ole oikotietä onneen. Voin melkein väittää, että olen otannut monet parhaimmat kuvani vain menemällä paikalle ja naps, siinä se on. Onnea tarvitaan aina jonkin verran, eli mitä enemmän maastoon jaksaa jalkautua, sitä todennäköisemmin yhyttää hienoja valoja. Hyvä kamera ei tee hyvää kuvaa, vaan hyvä kuvaaja ottaa loistavia kuvia! Kuvauslaitteisiin voi upottaa kymmeniätuhansia euroja rahaa saamatta oikein mitään aikaseksi. Oma kamera kannattaa opetella tuntemaan, sekä jo aiemmin mainitsemani tekniset seikat olisi hyvä osata parhaan lopputuloksen varmistamiseksi.

Eli laitappa kello soimaan hyvissä ajoin ennen auringonnousua, pakkaa eväät matkaan ja täräytä maastoon suosikkipaikallesi. Voit saada mahtavia luontokuvia huippuhienoissa olosuhteissa, tai mikäli kuvaustouhut menevät mönkään (niinkuin ne usein menevät) niin olet ainakin yhtä kokemusta rikkaampi!

Tuhkanharmaa talvipäivä ja yhtäkkiä noin viiden minuutin ajan oli tällaiset valot. Sitten oli taas harmaata. Ikinä ei tiedä!

Adobe Lightroom CC nopeammaksi - 6 helppoa konstia

Lightroom on aktiivikuvaajan korvaamaton työväline, johon jokaisen valokuvaajan tulisi tutustua. Yhä useamman kuvaajan tietokoneen pölyisistä uumenista ohjelma jo löytyykin. Aina Lightroom ei kuitenkaan toimi niin sulavasti kuin haluaisi, varsinkin jos tietokone ei ole ihan uusinta uutta. Lightroomia jo pitkään käyttäneenä ajattelin koota muutaman hyväksi havaitun niksin, jolla Lightroomin voi saada rullaamaan hieman nopeammin. Kuvat liittyyvät tapaukseen.

1. Camera Raw Cache suuremmaksi

Camera Raw Cache on eräänlainen kuvatietojen välimuisti. Aina kun Develop-moduulissa käsitellään kuvia, Lightroom lataa käsittelyssä olevan kuvan alkuperäiset tiedot Camera Raw välimuistista. Nämä tiedot ovat tarpeellisia siksi, että ohjelma osaa näyttää kuvaan tehdyt muutokset ruudullasi. Nopeimmin nämä tiedot saadaan Camera Raw välimuistista. Tämän välimuistin koko on vakiona 1gb. Suosittelen kasvattamaan koon vähintään 20 gigatavuun. Allekirjoittaneella välimuistin kooksi on asetettu 50gb. Mitä suurempi välimuisti, sitä enemmän sinne mahtuu kuvien alkuperäisdataa ja sitä nopeammin tietojen lataus onnistuu. Huolehdi kuitenkin, että levytilaa on riittävästi.

Valitse Edit -> Preferences -> File Handling välilehti ja aseta haluamasi Camera Raw välimuistin koko. 

2. Optimoi katalogisi 

Katalogi on eräänlainen Lightroomin luettelo, jonne on tallennettu kaikki informaatio kuviin tehdyistä muutoksista aina fyysisten kuvatiedostojen sijaintiin kovalevyillä. Mikäli kovalevysi hajoaisi, ja joutuisit asentamaan Lightroomin uudestaan, voisit helposti ladata katalogisi Lightroomiin, ja jatkaa käyttöä siitä mihin jäit. Kaikki aikaisemmin tekemäsi toimenpiteet säilyvät ennallaan. Edellyttäen siis, että katalogista on tehty varmuuskopio jollekkin toiselle kovalevylle kuin millä itse ohjelma sijaitsee.

Uskallan väittää, että monilla meistä katalogi on paisunut megalomaanisiin mittasuhteisiin. Eli kymmeniä tai jopa useita satoja tuhansia kuvia samalla katalogilla. Ei kovin viisasta. Kylmä fakta on se, että mitä suurempi katalogi, sen hitaammin Lightroom toimii. Kymmeniä tuhansia kuvia vuodessa kuvaavalle olisi suositeltavaa kuvata vuosi yhdelle katalogille, ja sen jälkeen aloittaa seuraava vuosi uudelle katalogille. Näin katalogien koko pysyisi maltillisena ja Lightroomin toiminta säilyisi sutjakkaana. Toki useiden katalogien vaihtelu aiheuttaa omat haasteensa kuvien arkistointiin, mutta tämähän on vain suositus.

Katalogi kannattaa aika-ajoin kuitenkin optimoida, jotta Lightroom pystyisi käsittelemään suuriakin katalogeja mahdollisimman tehokkaasti.

Valitse File -> Optimize Catalog

3. Poista näytönohjainkiihdytys käytöstä

Adobe esitteli uusimman Lightroomin version myötä GPU-kiihdytyksen (Graphic Processor Unit), josta ei ole mitään hyötyä. Mikäli sinulla on tämä kiihdytys käytössä, on mahdollista että Lightroom toimii hitaammin kuin se toimisi ilman sitä. Adobe lupaili 10-kertaisia nopeuksia Develop-moduuliin aikaisempaan verrattuna, mutta nämä väitteet pitävät mahdollisesti paikkansa ainoastaan jos omistat 4K tai 5K-resoluution omaavan näytön. Normaaliresoluutioisella näytöllä näytönohjainkiihdytys on turha ja todennäköisesti hidastaa Lightroomin toimintaa.

Valitse Edit -> Preferences -> Performance ja varmista, että laatikossa ei ole ruksia.

 

4. Säilytä 1:1 esikatselukuvat

Täysikokoiset esikatselukuvat vievät paljon tilaa ja siksi Lightroom tarjoaa sinulle mahdollisuuden poistaa ne automaattisesti esimerkiksi viikon tai kuukauden välein. Mikäli nämä 1:1 esikatselukuvat poistetaan säännöllisesti, Lightroom joutuu luomaan ne aina uudestaan ja uudestaan. Näitä täysikokoisia esikatselukuvia siis tarvitaan aina kuvaa muokattaessa ja myös silloin kun zoomaat täyteen kokoon vaikkapa terävyyttä tarkistaessa. Mikäli levytila ei ole ongelma, suosittelen säilyttämään 1:1 esikatselukuvat.

Valitse Edit -> Catalog Settings -> File Handling ja valitse pudotusvalikosta Never kohtaan Automatically Discard 1:1 Previews

 

5. Poista käytöstä XMP-tietojen automaattinen kirjoitus

Kaikki kuviin tehdyt muutokset, muokkauksineen ja avainsanoineen, tallennetaan katalogiin. Lightroom kirjoittaa myös oletuksena kuvien kylkeen XMP-tiedot, joita tarvitaan jos kuvia halutaan käyttää Camera Raw tai Adobe Bridge ohjelmissa. Mikäli et näitä ohjelmia käytä, poista XMP-tietojen kirjoitus käytöstä.

Valitse Edit -> Catalog Settings -> Metadata ja varmista että kohdassa Automatically write changes into XMP ei ole ruksia.

6. Käytä Lightroomia nopealta kovalevyltä

Tämän on itsestäänselvyys. Onhan? Jotta Valohuone toimisi mahdollisimman sukkelasti, tarvitaan nopea kovalevy. Uuden sukupolven SSD-kovalevyt ovat tähän tarkoitukseen oivallinen vaihtoehto. Jos olet tähän asti käyttänyt Lightroomia 17 vuotta vanhalla rutisevalla Maxtorilla, tulet hämmästymään.  Kovalevyt tulisi myös eheyttää säännöllisesti nopean suorituskyvyn takaamiseksi.

Yhteenveto:

Toivottavasti näillä vinkeillä Lightroomisi toiminta nopeutuu. En ota vastuuta mistään, enkä takaa tai lupaa mitään, hik. Jätähän kommenttia, jos tämä artikkeli oli mielestäsi hyödyllinen.

Loppukevennyksenä kuva Ainolan puistosta muutama kesä sitten! Hauskoja hetkiä Lightroomin parissa!

6 vinkkiä joilla kehityt valokuvaajana

Valokuvaus on jatkuvaa oppimista sekä uuden tiedon hankintaa ja harrastuksena siksi niin kiehtova, koska kukaan ei voi väittää hallitsevansa valokuvauksen - kaikki vain kuvaavat omalla tavallaan. Tässä nopeat vinkkini kehittyä valokuvaajana, jotka koin omassa oppimisprosessissani hyödyllisiksi!

1. Opettele käyttämään kameraasi

Ei ole mitenkään itsestäänselvyys, että kameran käyttäminen sujuu kuin puuron keittäminen. Kaikilta ei onnistu edes se puuron keittäminen. Joillakin se palaa pohjaan. Opi hallitsemaan tekijät, mitkä vaikuttavat siihen millainen kuvasta tulee. Jos et vielä tiedä mitä ne ovat, lue kirjoitukseni aiheesta. Kun perusasiat ovat hallussa, siirtyy valta kuvan lopputuloksesta kuvaajan päätettäväksi kameran automatiikan sijaan ja näinollen luovuus pääsee valloilleen.

2. Valitse erilainen kuvakulma

Useinmiten näkee mitä erilaisempia kohteita kuvattavan seisovilta jaloilta, eli samalta tasolta mitä silmämme näkevät. Toki tämä perinteinen kuvakulma toimii hyvin useasti, mutta kuvaan saa paljon enemmän jännitettä muuttamalla kuvakulman mielenkiintoisemmaksi. Laskeudu siis alemmas, kuvaa maanrajasta. Käytä omaa kekseliäisyyttäsi kuvakulman valinnassa. Kokeileppa mennä metsässä makaamaan selällesi maahan. Kaikki näytää pykälän verran mielenkiintoisemmalta.

3. Sommittele rohkeasti

Muuta näkemystäsi, sommittele rohkeasti, kokeile uutta. Sijoita kohde aivan kuvan laitoihin, tai millintarkasti keskelle täydellistä symmetriaa hakiessa. Sommittelun perusteet tarjoavat rakennuspalikat esteettisesti silmää miellyttäville kuville, mutta joskus erittäin rohkea sommittelu tuo kuvaan aivan uusia ulottuvuuksia.

4. Opi muilta kuvaajilta

Selaa nettiä, lue alan lehtiä sekä kirjallisuutta ja opi vaikka YouTubesta. Maailma on pullollaan toinen toistaan taitavampia kuvaajia, joten heidän töitään katselemalla opit erittäin paljon. Monet kuvaajat julkaisevat myös kuvan ohella tarinoita siitä, miten, millä arvoilla ja missä kuva syntyi. Näitä voi sitten soveltaa omaan valokuvaukseen, ja oppia sitä kautta uusia tapoja kuvata. Itseni kohdalla tämä prosessi on jatkuvaa ja löydän miltei päivittäin uusia ideoita ja vinkkejä mitä voin omassa kuvausharrastuksessani soveltaa.

5. Pyydä kritiikkiä kuvistasi

Rekisteröidy alan foorumeille ja liity paikalliseen valokuvausyhdistykseen. Pakota myös tuttavasi antamaan rehellistä palautetta kuvistasi. Älä kuitenkaan pyytele anteeksi kuvaustaitojasi, pieni arvostus omaa harrastustaan ja kuvia kohtaan on sallittua. Julkaise kuvasi, kerro olevasi vasta-alkaja tai kiinnostunut kehittymään, ja pyydä palautetta. Kysy mitä voisin tehdä toisin, mikä miellytti ja mikä ei. Painota rakentavaa kritiikkiä. Ja anna sitä myös itse muille kuvaajille! Jokainen näkee kuvat hieman erillä tavalla ja jokainen tykkää erityylisistä otoksista ja voin taata että palautetta tulee laidasta laitaan. Älä kuitenkaan masennu, jos palaute ei olekkaan jumalallisen ylistävää. Digitaalisessa maailmassa ihmiset laukovat mielipiteitään vähän turhankin kärkkäästi. Suodata ”paska kuva” kommentit pois ja keskity niihin, joilla on jotain todellista sanottavaa.

6. Kuvaa kaikessa rauhassa

Tämä kohta on mielestäni jopa kaikkein tärkein. Toki on itsestäänselvää, että tekniset yms. asiat ovat tärkeitä, mutta jos on kiire kuvata, niin jälki on sen mukaista. Kotona on sitten kiva katsella, että voi pökäle sentään, kun olisi vähän kauemmin kerennyt tähtäillä, niin olisin tällaisen ja tällaisen kuvan saanut. Kun lähdet kuvaamaan, pyhitä myös reissusi kuvaamiselle. Pidä huoli siitä, että sinulla on riittävästi aikaa kuvata, kun löydät jotain mielenkiintoista. Ei ole mukavaa kuvata kohta hienoimmillaan olevaa auringonlaskua kun samalla pitäisi ehtiä maitokauppaan.  Samalla mainittakoon, että jos kuvaat jonkun muun seurassa, huolehdi siitä että seuralainenkin kuvaa – tai on edes kiinnostunut valokuvauksesta. Muuten kuulet jatkuvaa marinaa, että joko mennään, onhan se jo kuvattu. 

Valokuvauksen perusteet osa 2 - Sommittelu pähkinänkuoressa

Sommittelu on käsitteenä valtavan laaja ja sisältää lukemattomia eri elementtejä, mitkä tulisi ottaa huomioon kuvaustilanteessa. Yritän tehdä nopean katsauksen sommittelun perusteisiin luontovalokuvauksen näkökulmasta. Valokuvan sommittelulla tarkoitetaan kuvan elementtien sijoittamista kuva-alalle. Hyvä sommittelu on mielenkiintoinen ja tasapainoinen sekä silmää esteettisesti miellyttävä. On olemassa tietyt nyrkkisäännöt, joiden avulla sommittelun saa kätevästi hallintaan. Ei kuitenkaan ole mitään oikeaa tai väärää tapaa, vaan kuvaajan näkemys ratkaisee loppupeleissä. Joka tapauksessa sommittelun perusteet on syytä osata. Muutoin hyvän kuvan voi helposti pilata sommittelemalla sen huonosti.

Pääkohde

Jokaisessa kuvassa tulisi olla pääkohde, joka nousee selkesti esiin kuvasta ja taustasta. Jos pääkohdetta ei ole, katselija kyllästyy nopeasti. Usein kuva myös jää silloin latteaksi ja tyhjäksi. Pääkohteen idioottivarma sijoituspaikka kuvassa sijaitsee kultaisessa leikkauksessa. Usein pääkohteen kaveriksi olisi hyvä ottaa jotain tasapainottamaan sommitelmaa. Muutoin hyvä pääkohde jää helposti yksin ja sommitelma muuttuu epätasapainoiseksi ilman tasapainottavaa kaveria. Esimerkiksi alla olevassa kuvassa lato toimittaa pääkohteen virkaa, mutta kuvassa ei silti ole paljoa katsottavaa. Vielä vähemmän olisi ilman tuota latoa. 

Lato on pääkohteena, mutta tyhjä peltoaukea aiheuttaa epätasapainoisen sommitelman

Tässä pääkohteen, punaisen navetan, kaveriksi on otettu sommitelmaa tasapainottamaan keskellä hienoa peltoa sojottavat sähkötolpat.

Pääkohteita voi olla myös useita. Aina selkeää pääkohdetta ei kuitenkaan ole, joka ei missään nimessä tarkoita sitä että kuva olisi huono. Kuva voi olla myös upea maisema hienossa iltavalossa tai katunäkymä kotikaupungin sykkeestä.

Kuvassa ei oikein ole selkeää pääkohdetta, eikä oikein mitään muutakaan mielenkiintoista.

Etualalla olevat veneet ovat selkeästi kuvan pääkohteita. Ilman näitä veneitä, kuva jäisi vain dokumentiksi sumuisesta rannasta.

 

Kultainen leikkaus

Kultaista leikkausta käytetään yleisesti valokuvauksessa, kuvataiteessa ja arkkitehtuurissa, sillä se mielletään silmää esteettisesti miellyttäväksi. Käsitteen kehittelivät antiikin Kreikkalaiset, jotka etsivät ”täydellistä muotoa”. Kultaisessa leikkauksessa jana jaetaan sekä vaaka- että pystysuunnassa kolmeen osaan tietyllä matemaattisella suhteella. Yksinkertaistettuna tämä suhde on 2:3. Kuvan pääkohde siis pyritään sijoittamaan näiden suhteiden muodostamien diagonaalisten viivojen leikkauspisteeseen. Alla olevassa esimerkkikuvassa on ristikko, mikä kuvastaa kultaisen leikkauksen suhteita. Paksummat viivat eivät noudata tarkasti kultaisen leikkauksen suhteita mutta antavat hyvää osviittaa siitä, mihin kohde kannataisi sijoittaa. Useimmissa kameroissa etsimeen tai näytölle saakin juuri tällaisen ristikon sommittelua helpottamaan. Katkoviivat ovat kuvastavat tarkasti kultaisen leikkauksen matemaattisia suhteita.

Kuvan pääkohde, vanamo, on sijoitettu kultaiseen leikkaukseen.

Pääkohteen ei kuitenkaan ole välttämätöntä sijaita millintarkasti kultaisessa leikkauksessa, vaan kuva ja kohde ratkaisevat lopullisen sommittelun.

Linjat ja rytmi

Kuvassa esiintyvät linjat, sekä rytmikkäät elementit ohjailevat katsetta haluttuun paikkaa, useinmiten pääkohteeseen. Ihmissilmä tarttuu helposti diagonaalisiin linjoihin ja seuraa niitä. Siispä ne ovat tärkeä elementti kuvassa ja niitä kannattaakin aina hyödyntää, mikäli ympäristö ja kohde sen sallii.

Kuvan maalaistie sekä heinäpaalien rytmi ja suunta ohjaavat katseen pääkohteeseen, isoon mäntyyn taka-alalla.

 

Kuvan rajaaminen

Kuva rajataan silloin, kun kameran laukaisinta painetaan. Erotetaan tietty näkymä todellisuudesta. Tai näin se menee ainakin oppikirjojen mukaan. Nykyään on helppo jättää kuvaan "tilaa", ja rajata kuva jälkikäteen täydelliseksi kuvankäsittelyohjelmalla. Kuvan rajaaminen voi kuullostaa helpolta, mutta usein virheet huomaa vasta kun joku muu huomauttaa niistä sinulle.

Yleisimmät rajausvirheet ovat ihmisten raajojen leikkaantuminen hullunkurisista kohdista ja muotokuvissa päästä kasvavat puut ja puhelintolpat. Luontokuvauksessa on hankala täsmentää, mitä yleensä tehdään väärin, mutta hyvin usein näkee epätasapainoisia sommitteluja sekä kohteita jotka eivät meinaa mahtua kuvaan. Kuvan rajaaminen on sommittelua puhtaimmillaan, ja siihen kiteytyvät aiemmin läpikäydyt asiat, kuten kultainen leikkaus. On hankala yrittää edes kirjallisesti, tai kuvallisesti opettaa miten kuva rajataan, koska jokainen kuvaa erilaisia kohteita erilaisissa ympäristöissä. Joka tapauksessa seuraaviin asioihin olisi syytä kiinnittää huomiota:

Henkilökuvauksessa varmista, että mallin päästä ei kasva puita eikä niitä puhelintolppia, eikä yhtään mitään muutakaan. Tukka on ok. Huolehdi myös siitä, että raajat eivät leikkaanu nivelistä poikki. Yleensä toimiva tapa on myös jättää tilaa katseen suuntaan. Eli jos mallisi katsoo oikealle, jätä oikealle enemmän tilaa ja sijoita malli vasemmalle kultaiseen leikkaukseen.

Maisemakuvauksessa varmista, että pääkohde erottuu selkeästi, eikä edessä ole häiritseviä risuja, heiniä, puunoksia, sähkölinjoja tai mitä tahansa muuta vastaavaa. Huomioi kuvan reunat, mitä siellä tapahtuu? Onko ilmassa roikkuvia oksia ilman kiinnekohtaa, onko siellä yleensäkkään jotain mitä kuvassa ei pitäisi olla. Valokuva on aina koko kuva-ala. Vaikka pääkohde olisi kuinka valtavan hieno, ei kuva pääse oikeuksiinsa jos pääkohteen edessä on metrinen risukko ja kuvan reunoista törröttää ties mitä oksanpätkiä. Siisti kuva-ala, selkeys ja yksinkertaisuus kunniaann. Valokuvauksessa kulunut less is more-fraasi toimii yhdeksän kertaa kymmenestä.

Yhteenvetona vielä:

1. Varmista, että kuvassa on selkeä pääkohde tai jotain muuta mielenkiintoista.

2. Sommittele pääkohde kultaisen leikkauksen liepeille, ja käytä apuna (jos mahdollista) katsetta johdattelevia linjoja sekä rytmiä.

3. Huolehdi, että kuvassa ei ole häiritseviä tekijöitä. Oksia, risuja mitä tahansa mikä häiritsee kuvan sommitelmaa

4. Muista, että kuva tapahtuu koko kuva-alalla. Ei vain kuvan keskellä, tai siinä kultaisessa leikkauksessa.

Loppusanat

Sommittelusta käydään paljon keskustelua valokuvaajien kesken. Kuten jo edellä mainitsin, ei ole oikeastaan olemassa mitään vääriä tapoja. Sommitteluun vaikuttaa kuvattava kohde, ympäristö, kuvaajan näkemys sekä käytössä oleva kalusto. Aina sommittelun perussääntöjä noudatteleva otos ei kuitenkaan säväytä. Joskus on hyvä rikkoa sääntöjä, olla rohkea, kokeilla uutta.

"...to break the rules, you must first master them..."

 

 

 

Adobe Lightroom 6/CC - hankinta helppoako?

Alkusanat

Adobe julkaisi huhtikuun 21. päivä uuden version Lightroomista. Ohjelma kulkee nimellä Lightroom CC tai nimellä Lightroom 6 riippuen siitä, millä tavalla ohjelman itsellensä hankkii. Esittelen tässä eri keinot, joilla ohjelman voi itsellensä ostaa. Adobe on nimittäin onnistunut luomaan järjestelmän sekavuudessaan luokkaa erittäin sekava. Miksi uusin Lightroom siis kulkee kahdella eri nimellä? Ovatko ne eri ohjelmia?

Eivät. Ominaisuudet ovat molemmissa täsmälleen samat. Ohjelmat on nimetty eri tavalla erottuakseen toisistaan, koska Lightroom 6 on mahdollista asentaa normaalisti yksinään ilman Creative Cloud-jäsenyyttä ja sen mukana tulevaa Photoshop CC:tä. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli omistat aikasemman version Lightroomista, voi päivittää sen uusimpaan Lightroom 6 -versioon hieman edullisemalla hinnalla ja sinun ei tarvitse maksaa kuukausimaksuja. Kertaluontoinen maksu ja sen jälkeen omistat ohjelman hamaan tulevaisuuteen asti, kun taas Lightroom CC on kuukausimaksullinen versio ja tulee Creative Cloud -valokuvausjäsenyyden mukana, yhdessä uusimman Photoshop CC:n kanssa.

Mitä siis saan jos ostan version Lightroom 6?

Saat uuden Lightroomin kaikilla uusilla omaisuuksilla kertamaksulla omaksesi ajasta ikuisuuteen. Ei kuukausimaksuja, ei jäsenyyksiä. Vain Lightroom 6. Edellyttää kuitenkin Adobe ID:n luomista, jos haluaa ostaa verkosta.

HOX! Hieman päivitystä, eli Lightroom 6 ei sisällä uutta Dehaze-ominaisuutta, jolla voi lisätä "sumua" kuvaan! Se löytyy ainoastaan kuukausimakullisesta CC-versioista.

Mitä saan jos ostan Lightroom CC:n?

Lightroom CC:n ostaaksesi, sinun täytyy ostaa Creative Cloud-valokuvauspainotteinen jäsenyys Adoben verkkosivuilta. Nimi viittaa hämäävästi johonkin epämääräiseen pilvipalveluun, mutta Lightroom sijaitsee samalla tavoin fyysisesti koneellasi kuin ennenkin, eikä kuviasi tai catalogejasi ladata minnekkään Adoben pilvipalveluun.  Creative Cloud-valokuvausjäsenyyden ostettuasi saat säännöllisesti päivittyvän uusimman Lightroomin ja Photoshopin hintaan 12e/kk (mahdollisuus maksaa vuosi kerrallaan). Kun ohjelmille julkaistaan uusia päivityksiä tai kokonaan uusi versio, sinun ei tarviksee erikseen ostaa niitä - ne sisältyvät kuukausimaksuun. Lightroom CC:tä ei voi ostaa ilman valokuvausjäsenyyttä ja sen mukana tulevaa Photoshop CC:tä. Lisäksi pakettiin sisältyy Lightroomin mobiili ja web-versio , 2gb ilmaista pilvitallenustilaa sekä kaksi lisenssiä. Eli sekä Lightroomin että Photoshopin voi asentaa kahdelle eri tietokoneelle ja käyttää niitä samalla Adobe ID:lla. Catalogit ja kuvat eivät liiku ohjelmien välillä, eli ohjelmat toimivat erillään toisistaan mutta ovat saman Adobe ID:n alla. Kätevää jos omistaa pöytäkoneen sekä kannettavan, jolla haluaa käsitellä vaikka lomakuvia matkan aikana. On hyvä kuitenkin huomioida, että Lightroomin mobiiliversioon esimerkiksi puhelimesta tuodut kuvat näkyvät kaikissa ohjelman pöytäversioissa jos annat ohjelmalle luvan synkronisoida kuvat niihin.

Minulla on jo Lightroom 5 ja haluan päivittää versioon 6 tai ostaa pelkästään Lighroom 6:n. Miten tämä tapahtuu?

Vaihtoehto 1: 

Lompsi lähimpään kauppaan ja osta ohjelma. Se löytyy hyllystä nimellä Lightroom 6. Asenna se ja aloita käyttö.

Vaihtoehto 2:

Adobe on tehnyt erinomaista työtä piilottaessaan sivuillaan Lightroom 6:n ( eli sen kuukausimaksuttoman version) ostomahdollisuuden miltei mahdottomaksi löytää. Löydät sinne kuitenkin klikkaamalla tätä linkkiä, ja etsimällä listasta Photoshop Lightroomin (älä vain klikkaa Adobe Lightroomin kohdalta, muuten sinut ohjataan ostamaan kuukausimaksullista versiota CC). Sen sijaan klikkaa kohtaa buy.

Tämän jälkeen klikataan pientä nuolta kohdan I want to buy  oikealta puolen ja aukeavasta valikosta valitaan, halutaanko ostaa kokonaan uusi versio (full) vai päivitys (upgrade). Tämän jälkeen painetaan Add to Cart ja järjestelmä ohjaa sinut kassalle.

Haluan ostaa Lightroom CC:n. Miten tämä tapahtuu?

Klikkaamalla tätä linkkiä. Adoben sivut eivät valitettavasti anna minun tehdä ostoprosessia uudestaan, vaan ehdottaa minulle vain Lightroomin latausta siinä missä "Buy" nappula sijaitsee. Painamalla siis isoa sinistä oikeassa yläkulmassa olevaa "Buy" nappia, sivusto kehoittaa rekisteröimään tai kirjautumaan Adobe ID:lla sisään. Tämän jälkeen aukeaa 96% varmuudella seuraavanlainen sivu, josta valitaan Valokuvausjäsenyyden kohdalta Liity. Seuraa sivuston ohjeita ja lataa koneellesi Creative Cloud silloin kun sitä ehdotetaan. Asenna se, kirjaudu sisään Adobe ID:llä ja sen jälkeen valitse valikosta Lightroom tai Photoshop ja voit aloittaa latauksen. Kun lataus on valmis, avaa ohjelma ja aloita käyttö. Ohjelma rekisteröi itsensä automaattisesti, eli käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään.

Jos Creative Cloud ohjelma ei luo pikakuvaketta työpöydälle, löydät sen klikkaamalla oikeassa alakulmassa sijaitsevaa työkalurivin nuolta, ja valitsemalla sieltä Creative Cloudin.

Loppusanat:

Adobe olis voinut tehdä systeemit vähän kyllä selkeämmäksi. Minusta se ei ole kovin selkeää, jos joutuu olemaan asiakaspalvelusta kyselemään toistamiseen, että mitä hemmettiä täällä tapahtuu ja mitä minä yleensäkkään ostin. Ja en nyt mitenkään aivan uusavuttomana pidä itseäni näiden asioiden saralla, pikemminkin päinvastoin. Toki joku minua viisampi nörtti hoksaa heti mistä  se härkä pieree, mutta pakko on tunnustaa että sormi livahti suuhun useaankin otteeseen. Allekirjoittanut kuitenkin sai ostettua Creative Cloud -valokuvausjäsenyyden, koska katsoi sen kaikista järkevimmäksi vaihtoehdoksi pitkällä tähtäimellä. Onpahan ainakin ajan tasalla pysyvät ohjelmistot, eivätkä uudet versiot enään kevennä lompakkoa. Kaikille kuukausimaksullinen versio ei kuitenkaan sovi, ja näin ollen on hyvä että Adobe vielä tarjoaa mahdollisuuden ostaa ohjelma perinteiseen tapaan. 

Tuttuun tapaan kysymyksiä voi jättää kommenteihin, tai olla yhteydessä jotain muuta hyväksi katsomaansa kanavaa hyödyntäen!